Pædagogik

Sansning

Med udgangspunkt i sansningen har vi forholdt os til hvordan det fysiske rum fremtræder. I alle rum, hvor børnene opholder sig, er der bløde, smukke former og farver, hvor helhedsindtrykket danner en fin sammenhæng. Der ryddes op, når den ene aktivitet afløser den anden – hvilket giver indtryk af orden og overskuelighed. Som supplement til vores sanglege bruger vi blidt lydende musikinstrumenter: xylofon, guitar, fløjte, klokker. Vores hyggelige gård er også en næringskilde til børnenes sanser: her kan de bl.a. opleve vand, sol, vind, sand, jord, planter og variationer i temperatur, årstidernes forskellige lyde, farver og former.

Sansning er i høj grad forbundet med følelserne, og barnet har brug for at møde en positiv genklang af sine forskellige følelsesudtryk. Den voksnes evne til at omfavne barnets følelser er meget vigtig – den voksne må være oprejst og være i stand til at handle kærligt og myndigt, når barnet udviser frustration, utilfredshed, utryghed osv. At bevare roen og overblikket, med andre ord ”modenhedens milde magt” hjælper barnet med at falde til ro.

Efterligning

Barnets egen læringsmetode er efterligning, og det ejer sin egen sans for, hvilke forbilleder det forbinder sig med. Derfor må voksne vise barnet en vifte af meningsfulde beskæftigelser, handlinger, følelser, som er værd at efterligne. Da legen er det vigtigste læreredskab i barndommen, må voksne skabe omgivelser, der giver næring til legen. Eksempelvis, hvis en voksen fejer gården og stiller nogle små fejekoste frem – kommer der en flok børn og går i gang med at feje. Hvis en voksen går rundt og vander blomster – griber børnene i de små vandkander og gør det samme.

Omgangstone er også et efterligningsobjekt, derfor lægger vi en stor vægt på at skabe et godt psykisk miljø blandt de voksne, hvor en tydelig og positiv kommunikation er en grundsten. Jo tydeligere vi er i vores kommunikation med børnene, jo nemmere er det for dem at følge med. Hvis barnet ikke forstår, hvad en voksen formidler med ordene, prøver vi at undgå lange forklaringer, men supplere med handling og kropssprog.

Rytme

Rytme er en vigtig forudsætning for al vækst. I planteriget, i dyreriget og i menneskelivet finder man rytmer, der skaber grobund for god vækst. I rytmen oplever vi en genkendelighed og kan fordøje indtrykkene, som i et åndedræt, der veksler mellem ind- og udånding (aktivitet og ro).

Vi har beskrevet vores dagsrytme og årets rytme i et andet afsnit på hjemmesiden, og vores erfaring med disse er, at der skabes ro og forudsigelighed, der giver både barnet og den voksne en følelse af tryghed.

I musikkens verden giver rytmen melodien ramme og karakter. Dagsrytmen og årets rytme giver også vores ”Vuggestuesymfoni” ramme og karakter, og vi komponerer og improviserer over den hver dag sammen med jer og jeres børn.